måndag 14 juli 2008

Från kalas till Luossa

Igår fyllde maken år. Grattis älskling!


















Min goa svärmor gör jättesmarriga tårtor på hembakad botten till alla som fyller år i familjen. De är oslagbart saftiga och goda.


















Idag har vi besökt Loussastugan i Skattlösberg. Här bodde 1911-1915 Dan Andersson med föräldrar och syskon. Dan Andersson skrev en hel del berättelser och dikter under denna tid. Med säkerhet har stora delar av "Kolarhistorier" och "Kolvaktarens visor" kommit till här. En guide berättade, spelade och sjöng för oss. Vilken upplevelse, det var inte annat än vi blev lite rörda när Linda sjöng Spelmannen för oss när vi satt på Anderssons kökssoffa inne i stugan.











För att komma ända fram till stugan får man gå en knapp kilometer över härlig gammal slåtteräng. Mångfalden är stor.
Jag tror det är orkideen Adam och Eva.
Nu skall jag kolla på Ernst med båda ögonen en stund.
Ha det gott mina bloggläsare! Jag skulle bli jätteglad om ni lämnar en liten kommentar.
Kram A

3 kommentarer:

Lavendel & Romantik sa...

Oj, vad mysigt det såg ut...Ocjh säg Grattis till älsklingen ...Jag har också tittat på Ernst bra program/fler ideer....Kram på dig/Majsan

Älfgärdet sa...

Idag blev jag sååå inspirerad av Ernst! Kan bero på att vi håller på med ett liknande projekt :). Luossa & Dan Andersson, har du hört Sofia Karlssons tolkningar? Ska & lyssna på henne på torsdag - hon är helt underbar!!!
/Madeleine

Ann-Catrin sa...

Hallå där!
Tänk vad fint det där vid dan Anderssons suga.. jag har varit där många gånger.. underbart ställe!
Och vilken maffig tårta.. en riktig sommartårta.. blir så sugen
KRAAM A-C