fredag 14 mars 2008

Så gick det till när farfar var ung

På sistonde har det varit en rejält maxad tillvaro av jobb, utvecklingssamtal, möten, barnens spelningar, träningar, bakning och kaffeservering.... ni vet hur det kan vara med tre barn. Dessutom har jag läst litteratur till ett seminarium på högskolan. Idag skall inlägget inte handla om veckans litteraturtips utan århundradets!

I lördags var vi i Falun och blev bortskämda med god mat och barnpassning av farmor och farfar. Då fick vi tillbaka en bok som vi gav dem i julklapp nämligen Farmors och farfars bok - en minnesbok skriven för våra barnbarn.


Här berättar farfar Gunnar om sin barndom. Han har scannat in fotografier och skrivit ut i passande storlek.
Det är så himla roligt att läsa om och få se bilder på förfäderna.
Här skriver farfar om när han fick sitta i knä på sin morfar, folkskollärare Albin, (längst till höger på bilden) och höra när han berättade om Engelbrekt, Gustav Vasa, Karl den tolfte mm.
Farfar har även skrivit om bl.a. skoltiden, arbetslivet, när farmor och farfar träffades, giftermål, resor, ögonblick som han minns samt drömmar och förhoppningar.

Sista tipset till lilla H som nu är 4 år skriver farfar 84: Tänk på att inte hoppa i säng med första bästa krallspik. Härligt! Den här litteraturen går inte att jämföras med någon annan. Det är så himla skön läsning och det betyder så mycket för eftervärlden att få ta del av svunna tider. Tack för ditt underbara arbete farfar!

Och tack till er bloggläsare som hänger kvar. Största kramen i världen till er från A

2 kommentarer:

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Men vilken jätte härlig bok!Kul idé! En sådan hade jag önskat att jag också hade ifrån mina förfäder.
Vart har ni köpt den där boken?

Ha en skön helg!

Kram Benita

Nämnkarls sa...

Hej Vännen!
Oj vilken rolig bok, och vilken bra idé. Hoppas jag kan få se den någon gång. Jag håller med att det är mycket att göra den här tiden i skolans värld. Men snart får vi vila under påsklovet.

Kramar A