söndag 5 oktober 2008

En lysande idé!

Har ni ljus som är krokiga? Då kan ni göra nya ljus av dem. Dessa har stått i en trådkorg på skänken i köket och träffats av sommarsolstrålarna. När jag försökte böja tillbaka dem gick de av. Det tog emot att kasta dem så jag kom på ett pyssel vi gjorde på teknikkursen på högskolan.




Jag gjorde ett litet hål i botten på plastmuggen, förde genom veken och satt fast den med teip. För att få veken i mitten satt jag fast den på en penna.



Sedan tog jag en konservburk i vattenbad och lade i bitar av ljusen.



När stearinet hade smällt hällde jag upp det i muggarna.



Vips hade jag nya ljus till lyktan. Det går åt en hel del så här års när man vill lysa upp i höstmörkret.
Det blev även lite höstpysslat på framsidan. I år vill jag ha bordet och en stol kvar framme. I korgen framför bordet ligger lillans stenskatt från Stollberget.


Så här såg ljuset ut nu några timmar senare när jag var ut och blåste ut det.

På teknikkursen tog vi gamla stumpar och gjorde randiga ljus. Kul och användbart pyssel!
Med hopp om en givande vecka!
Kram A

1 kommentar:

Nämnkarls sa...

Undra vad B tycker om att vi kallar det vi gjorde på tekniken för pyssel... snygga ljus blir det i alla fall.

Kramar A